Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.06.2009 10:30 - Fable: The Lost Chapters
Автор: combine Категория: Други   
Прочетен: 21247 Коментари: 23 Гласове:
0



Едно лудо, лудо RPG! Публикувано на 01.01.1970 Автор: Duffer
 
image Fable. Доста се шумя около това заглавие. Доста приказки се изприказваха около него. Доста спекулации се изспекулираха. Играта, която трябваше да революционализира RPG жанра. Играта, която щеше да предифинира изцяло представите на средностатистическия играч, за неща като изкуствен интелект, комплексна, иновативна система за развитие на персонажа. И в крайна сметка играта, заради чиято конзолна версия лично великия Питър Молиньо се извини на феновете, че не е успял да направи такава каквато е желал. Каквато е обещал. Каквато е искал да бъде.
Започнала като скромен (е, не твърде, но все пак..) проект (Project Ego) на малко известните Big Blue Box (едно от сателитни студия на Lionhead), с напредване на времето и наближаване датата за излизане Fable се превърна в набеден хит. Треската на очакването и - в истерия.
При това чудно ли е, че днес броят на хората които пеят “Осанна” за това заглавие е приблизително равен с тези, които крещат “Разпни го!” и размахват факли и вили?

image  
ИГРАТА или играта?

И така - започвам с въпроса, който вероятно вълнува всички, които не все още не са играли играта: “Е ли Fable: The Lost Chapters всичко онова, което Fable не успя да бъде?”
Тези като мен, които вече са я превъртяли и забравили (под “като мен” имам предвид притежателите на XboX- ти какво си помисли?) така или иначе вече са намерили отговора му - всеки за себе си. Защо ли? Защото дори и оригиналната конзолна версия на Fable достатъчно ясно и категорично показва, че макар да става дума за една наистина класна игра, и дума не може да става за някакво “революционализиране” и всякви опити едва ли не да се митологизира тази игра са си чиста проба маркетингов хайп.
Просто, драги ми читателю, Fable (в часност Fable:TLC) е едно наистина добро, бих казал дори страхотно PRG, представящо няколко наистина оригинални и забавни идеи, но..нищо повече. Тя няма да излекува косопада и хемороидите ти (ако имаш такива). Няма да ти помогне да забиеш готината, съседка-десетокласничка, по която точиш лиги всяка вечер, докато я гледаш как се съблича сластно на отсрещния балкон.
Fable, приятелю е просто още една игра и за нея в пълна сила важи поуката от онзи виц в който един си потрошил ръката и се наложила операция. След като излязъл от упойката пациента попитал развълнуване лекаря:”Докторе, а сега след като ми оздравее ръката ще мога ли да свиря на пиано?”. “Разбира се” самоуверено му заявил пича в бяло. А болния озадачено рекъл: “Хм, странно - щото аз преди да си счупя ръката не умеех...”.
Накратко - ако приемеш Fable: TLC, като прекрасен реверанс на Microsoft и в частност на Lihonhead/Big Blue Box към РС играчите, като възможност да се насладиш на едно от най-забавните, оригинални и увлекателни ролеви заглавия на пазара в момента, шанса да останеш разочарован е практически нулев.
Ако обаче си очаквал някой от преждеизброените неща (сещаш се онова с хемороидите и косопада) кофти - най вероятно ще останеш излъган. Се ла ви...

image  
Мри шаблон, мри!

Напоследък доста от читателите ни се оплакват от това, че видиш ли статиите които се пишели в Уъркшоп били еднотипни. Клиширани. Следвали шаблон.
Ок тогава - аз за себе си, еднолично и без знанието на редакторското тяло (Freeman-е дупе да ти е яко!) решавам да разчупя модела точно за тази статия. Именно поради тази причина няма да започна с историята на играта. Тя и без това е доволно стандартна. Всъщност, ако в цялост Fable:TLC не беше толкова дяволски увлекателна и професионално пипната здраво щях да напопържа г-н Молиньо и екипа му за това, че уверено са се гмурнали в дълбините на традиционните и към днешна дата вече ужасно клиширани фентъзи RPG фабули.
Не, ще започна с друго. Ще ти разкажа защо всъщност Fable:TLC е толкова добра. Ще се опитам да ти обясня защо и как това заглавие си заслужи челно място в личния ми “Top 10 за Най-Любими RPG Заглавия На Всички Времена”
Първото нещо което ще те повали възнак в тази игра е чисто техническия й аспект. Две думи: Pure Perfection. Да, да знам за проблемите с Audigy картите.. Знам и за оплакванията от проблеми със съвместимостта. Е, аз явно съм бил от късметлиите и изиграх играта от А до Я без машината ми да каже “Гък” (което пък за легендарен карък като мен си е чиста проба полет на спортното щастие).
Тук обаче става дума за друго. Бих искал да насоча вниманието към следните неща: системата за контрол (интерфейса) на играта, качеството на звука и графиката плюс удивително кадърния конзолен порт (поне в сравнение с други XboX портове, като печално известното Halo, което в оригиналния си вид и без поне 4 пача беше практически неиграемо).
Откровено казано след две превъртания на XboX-a, подходих точно към този аспект на играта със смесени чувства. За щастие Lionhead/Big Blue Box ме изненадаха приятно - прекрасно транслиране на системата за контрол от геймпад към клавиатура+мишка базирана.
Играта изглежда зашеметяващо красива и при това движи на почти максимални настройки на съвсем прилична съвременна геймърска машина (моята е AMD64 - 2800+, Radeon 9500 Pro 128 MB, 512 MB RAM). Всеки който поне малко разбира от междуплатформен портинг ще ви каже, че това се разшифрова като: “Отлично свършена работа”. Палци горе, Lionhead!

image  
Най-лудото RPG на света

В момента в който се потопите в света на Fable:TLC една по една пред очите ви ще започнат за изскачат най-разнообразни идеи - коя от коя по шантави, забавни и иновативни. За едно нещо няма спор - в тази игра Big Blue Box са съумели да демонстрират повече креативен и експериментаторски потенциал, отколкото има в цялата продукция на да кажем ЕА за финансовата 2004г.
Един от основните козове на това заглавие (върху който Microsoft акцентираха досадно често по време на Fable рекламната кампания) е факта, че главния герой в играта старее. Да - старее физически. Принципно левълинга (качването на нива) става само на едно определено място (нещо като олтар в Гилдията на Героите). При всяко посещение на “Олтара”, персонажа ти ще остарява с 0.7 годни. Играта практически започва когато героя е на 18, а самия процес на “стареене” спира някъде около 65. Освен това пича може и да “дебелее”, което за разлика от реалния живот не е непременно свързано с възрастта и уседналия начи на живот. Просто когато health бара на персонажа е запълнен до край (т.е. той е напълно здрав), а той продължава да се тъпче с храна (най-вече висококалорични пайове, бира и пържоли) той наддава на тегло. “Пълнеенето” дори е свързано с един от мини-куестовете в играта.
Това е добрата (интригуващата) новина. Лошата е, че всички тези неща са просто “козметични” опции. Комбинирани с възможността да подстрижеш героя си както ти душа сака и да го татуираш ефектно, те наистина дефинират принципно нови измерения в традиционното за ролевите игри “персонализиране” на героя но... не са нищо повече от това.
Другия сериозен плюс на Fable:TLC (който обаче също не е нещо чак толкова невиждано в ролевите среди) е възможността за морален избор - т.е. промяна в уклона на героя (добър или лош) в зависимост от действията му. Това тоже рефлектира върху външния му вид - респ. върху отношението на NPC-тата в света на Albion към него. Откровено казано Big Blue Box са можели да се справят и по-добре тук.
От друга страна въвеждането на по-сложна система за градация в уклона на персонажа (подобна на тази в D&D да кажем) е щяло окончателно да превърне играта в дивелъпърски кошмар, а бог ми е свидетел света и взаимоотношенията в това заглавие и така са достатъчно комплексни и сложни.

image  
Сухи думи по същество

Само няколко думи тук - в основата си ролевата система в Fable:TLC е доволно стандартна - характеристиките са групирани в три категории както следва: Сила (Strenght), Умения (Skill) и Воля (Will). Всяка категория включва няколко под-категории: Първата - Физика (Physique), Здраве (Health) и Издържливост (Toughness); Втората - Скорост (Speed), Точност (Accuracy) и Хитрост (Guile); Третата - Физически магии (Physical Spells), Атакуващи (Офанзивни) магии (Attack Spell); Защитни (Дефанзивни) магии (Surround Spells) и Магическа мощ (Magic Power).
Мисля, видно е - тук няма нищо революционно. Трупането на опит става по два начина: изпълнение на куестове и убийство на врагове (класика!). Малко по-специфичен момент е свързан с експириънса от битките: след като умрат, гадовете оставят след себе си куп блестящо сфери (Experience Orbs), които трябва да събираш (става като задържиш левия Shift или ако просто минеш през тях).
Ефектите от разпределяне точки опит върху описаните умения са лесно предсказуеми - увеличаването на показателя Физика например ще ти позволи да използваш по-тежките оръжия в играта (за Heavy меч например ще ти е нужно поне 3-то ниво Physique). Физиката влияе и върху величината на поражението, което нанася героя (всяко следващо ниво го увеличава с 10%). Показателя “Здраве” пък има директно отражение върху дължината на health бара (респ. максималното количество мана пък зависи от нивото на Магическа мощ (Magic Power)).
Издържливостта диктува скоростта с която ще се изпразва health бара на героя ти, като с всяко ниво естествената му устойчивост ще се увеличава с 7%. Скоростта и Точността са ясни, а Хитростта определя търговските умения (за всеки ъпгрейд ще получаваш по 3.5% намаление на стоките при различните търговци). Ако пък решиш да разпределиш повечко точки тук ще получиш достъп до две допълнителни умения: Кражба (Steal) след 3-то ниво и Взломаджийство (Picklock) след 6-то ниво.
image  
Третата категория включва най-общо казано магическите умения. Първия клас магии (Физическите) обединява заклинания, изричането на които има директен ефект върху персоналните характеристики на героя (логично увеличава ги). Атакуващите магии са ясни, а що се отнася до дефанзивните такива те защитават не само персонажа ти, но и неговите спътници.
Принципно в играта няма предварително дефинирани класове. За сметка на това ролевата система е така замислена (проста, гъвкава и либерална), че да предоставя огромно поле за развитие на героя в избраната от играча посока. Ако искаш чист меле боец (боравещ основно с хладни оръжия за близък бой) трябва да наблягаш на първата група характеристики. Ако в ума ти се върти по-скоро нещо близко до клас “Рейнджър” (с акцент върху лъковете и арбалетите) ще трябва да вземеш под внимание втората група (Умения). Ако пък магията е твоята стихия - съсредоточаваш се в третата категория - Воля.
Най-удачния (поне според мен) избор клони по посока на комбинирания левълинг, чиято крайна цел е създаване на комбиниран персонаж - имай предвид, че ще има места в играта, където единствено магическите и дистанционните атаки ще ти спасят задника, без значение колко корав боец си в близкия бой.
В рамките на импровизирания туториал (началото на играта) така или иначе ще те обучат за базово владеене и на меле и на дистанционни и на магически атаки. По нататък с развитието на действието вече сам ще решиш какъв точно герой искаш да развиваш.
И като заговорихме за атаки по отношение на бойната съществува една тънкост - т.нар. Flourish (Експлозивни) Атаки. Ако си успял да нанесеш последователно няколко удара на противника без той да успее да те халоса междувременно (индикира се от малък, светещ хикс в долния десен ъгъл на екрана), ще можеш да изпълняваш специални удари (нещо като “Тежка” атака), които не подлежат на блокиране. Добрата новина е, че ще след като веднъж “светнеш” хисчето ще можеш да нанасяш колкото щеш такива Експлозивни атаки, дотогава докато не пропуснеш или не успят да ти “вкарат” демидж.
Другата особеност в бойната система е т.нар. Combat Multiplier. (буквално Боен Множител). Когато в битка нанасяш поражение на враговете си този показател расте. Когато не се биеш или някоя гад успее да пробие гарда ти и те удари - той намалява. Колкото по висок е Multiplier-a, толкова повече Experience Orb-ове ще “пусне” мъртвия враг.

image  
Каква я мислехме, каква стана...

Ок - имаме една почти идеално издържана технически игра, оригинална и гъвкава ролева система, увлекателна и добре обмислена бойна система. Какво тогава не е наред с Fable:TLC? Ами...да ти кажа откровено на тази игра и липсва...комплексност, мащаб и обем. Размах й липсва на играта. Причините? За тях мога само да гадая, но имам някой предположения. За последните 3 месеца се сблъсках с точно същия натрапващ се недъг в три ролеви игри на различни производители. Единствения обединяващ фактор помежду им е, че и трите са предназначени ексклузивно за XboX. Единственото логично обяснение, което ми хрумна е, че творческия размах на разработчиците им е бил «спънат» от ограничените възможности на платформата.
Fable:ТLC изглежда някак...стилизирана, прекалено схематична. Всичко е неествено уголемено, като във високобжюджетен и шарен, но детски анимационен филм. На дизайна му липсва детайл. Нивата страдат от натрапчива липса на интерактивност (освен ако трошенето на варели не се е сдобило междувременно с титлата “За заслуги в RPG гейминга” и да е обявено за почитен член на Обеществото на левъл-дизайнерската интерактивност).
Бойната система и битките въобще пък са характерни с леко дразнеща на моменти аркадност и са по детински лесни. Мама му стара от цялата поклета игра лъха на нещо правено с мисълта за деца от 3 до 5 години! Което пък влиза във странно противоречие с факта, че в Fable:TLC можеш да чукаш и да обезглавяваш брутално враговете си! WTF???
На пръв поглед света на играта (Albion) изглежда неизброден. Отначало дори ми се стори, че вселената във Fable:TLC е по-комплексна от тази в Jade Empire да кажем. Колкото повече напредвах в играта обаче, толкова по-ясно разбирах, че това е един вид зрителна измама, ловка илюзия за мащаб, който всъщност липсва.
Общото впечатление което създава Fable:TLC е за доста по-«епично» RPG отколкото всъщност е. Сложната система за общуване с NPC-тата (посредством различните “изражения” които героя усвоява в процеса на развитието и израстването си) на пръв поглед крие в себе си огромен потенциал. Потенциал да създаде почти идеалната (от гледна точка на съвременните развлекателни технологии) илюзия за жив, дишащ и развиващ се свят. Проблема е там, че този потенциал така и остава неизползвам - за три превъртания (два на оригиналния конзолен Fable и един на The Lost Chapters) надали съм използвал и пет пъти тази опция, като при това броя и мини-куеста, който се разрешава именно с използване на “изражения”.
От гледната точка на конзолен играч, запознат пределно добре с оригинала, очаквах нещо по-солидно от този РС експанжън. Въпросните “Изгубени глави” обаче в крайна сметка се оказаха толкова разочароващо кратки, че чак ме хвана яд. Просто шепа добавени от немай къде нива, няколко странични куеста и едно нескопосно “залепено” продължение на оригиналната история, увеличаващи общото геймплейно време с някакви си 2-3 часа; нищо не питащи и нищо не отговарящи. Така и не стана ясно кой всъщност е, откъде идва и за какво се бори Jack of Blades - Главния Злодей (ТМ) в играта. А кои са по дяволите бяха Briar Rose и Sythe?

image  
Fable: ПРИСЪДАТА!

След всичко казано сигурно вече се чудиш какво пък толкова я превъзнасят тази игра? Ооо прощавай ако съм те заблудил. Сега поглеждайки назад виждам, че съм позволил в горните редове да се промъкне горчивата нотка на разочарование. Разочарованието на един запален RPG играч, който винаги желае и търси още. И който не може да се отърве от усещането, че тази игра можеше да бъде по-добра мамка му! Можеше да е ИГРАТА. Искам да кажа - колко пъти в живота, човек получава втори шанс? Молиньо и екипа му го имаха. След уроците на Fable, The Lost Chapters трябваше да бъде нещо наистина изключително, неповторимо, уникално! Тази игра трябваше да е по-добрия Gothic! По-добрата Jade Empire. А не просто още една много добра до отлична игра.
Играта в която можеш да ловиш риба, а и някой други нещица. В която можеш да иманярстваш на воля. В която можеш да се ожениш. Да си купиш къща, по дяволите няколко къщи, че дори и публичен дом. Играта в която да правиш секс (макар и само на тъмно). В която можеш да крадеш, пиянстваш, да играеш карти, да пребиеш жена си и (логично) в крайна сметка да те хвърлят в затвора.
Хм - какво се е развикал тоя редактор там. Кажете г-н Димтров. Моля? Казвате, че всички тия неща всъщност ги има в Fable:TLC. Има ги, че и отгоре викате?
Ами че тогава защо сте седнали да ми надничате през рамото какви глупости пиша, а не отивате да играете най-смахнатото, забавно и увлекателно РС RPG в момента?
А ти, читателя. Ти пък какво чакаш? Я марш незабавно към Albion. Jack те чака...

Оценки на играта Графика: 9
Ве-Ли-Ко-Леп-На! Въпреки малко анимационния си, картуун лайк вид света на Albion ще те посрещне с буря от цветове и художествена фантазия, каквато можеш да видиш само е един наистина вълшебен, дигитален сън.

Звук: 9
Да чуеш само скотиш или айриш акцента който вадят персонажите в играта! Музиката пък съпортва мощно професионалния войс актинг, създавайки неповторима атмосфера. Споменах ли, че част от нея е писана от Дани Елфман?

Увлекателност: 9
Факта, че съм я превъртал 2 пъти на Бокс и 1 път на РС, и вече мисля за още един тур на компютъра не ти ли говори достатъчно?




Тагове:   игра,   game,   role,


Гласувай:
0
0



1. baruh - Поздрави
20.06.2009 13:18
Изглежда добра, ще я дръпна да я пробвам:)
цитирай
2. combine - Re
20.06.2009 15:53
Не е просто добра, тя е Много Добра ;)
Пробвай също Witcher
цитирай
3. анонимен - fable
02.12.2010 22:40
ima li drugi magii osven v gildiqta
цитирай
4. анонимен - podjetniљko svetovanje
17.02.2012 13:22
varcevanje energije <a href=http://www.nalozba.info>naloћbeno zavarovanje</a>
цитирай
5. анонимен - Wananaroiv
19.02.2012 13:24
Scelvency <a href=http://napechke.com>Anrielelin</a> Drerryrup http://napechke.com - Senanamaso lagPledly http://napechke.com
цитирай
6. анонимен - Tadwayneupend
20.10.2012 12:52
http://allbestedmeds.com/acheter-avana-france.html - avana We need to see sexual activity are more cost to the consumer. <a href=http://allbestedmeds.com/acheter-avana-france.html>avana</a> These are some of to do is take what other men who comes to those which rest of his life. http://allbestedmeds.com/buy-avana-usa.html avana Ketoconazole Nizoral itraconazole Sporanox is not easy to PDE5 drugs have reported until the next day in as little as. I say this because point may be that there is a solution why I ordered it should elapse after the.
цитирай
7. анонимен - buy kamagra cheap 12870
20.10.2012 20:49
<a href=http://orderkamagranow.com/#veqvf>buy kamagra 100mg</a> - <a href=http://orderkamagranow.com/#rjnek >purchase kamagra</a> , http://orderkamagranow.com/#mwdpw buy kamagra
цитирай
8. анонимен - payday loans 974 3265
20.10.2012 21:18
<a href=http://usapaydayloansonlinetoday.com/#14448>payday loans</a> - <a href=http://usapaydayloansonlinetoday.com/#17441>payday loans</a> , http://usapaydayloansonlinetoday.com/#13505 payday loans
цитирай
9. анонимен - buy viagra 696 12180
20.10.2012 23:33
<a href=http://buyviagraonlinemall.com/#18974>buy viagra online</a> - <a href=http://buyviagraonlinemall.com/#4218>buy generic viagra</a> , http://buyviagraonlinemall.com/#14217 buy generic viagra
цитирай
10. анонимен - viagra without prescription 18855
21.10.2012 12:22
<a href=http://ordercheapviagrahere.com/#bxvsl>viagra 200 mg</a> - <a href=http://ordercheapviagrahere.com/#xamfg >viagra without prescription</a> , http://ordercheapviagrahere.com/#apzaj cheap viagra
цитирай
11. анонимен - levitra online without prescription 2466
21.10.2012 13:07
<a href=http://orderlevitrahere.com/#pazhr>buy levitra online</a> - <a href=http://orderlevitrahere.com/#zeydk >levitra online</a> , http://orderlevitrahere.com/#wqgkk levitra online
цитирай
12. анонимен - cialis 40 mg 17107
22.10.2012 00:04
<a href=http://ordercheapcialishere.com/#hvaff>buy generic cialis</a> - <a href=http://ordercheapcialishere.com/#yxvhw >cheap generic cialis</a> , http://ordercheapcialishere.com/#qfqhl cialis online without prescription
цитирай
13. анонимен - payday loans 384 3264
22.10.2012 15:39
<a href=http://paydayloansveryquickly.com/#14633>payday loans</a> - <a href=http://paydayloansveryquickly.com/#14046>payday loans</a> , http://paydayloansveryquickly.com/#21160 payday loans
цитирай
14. анонимен - generic cialis 373 18278
22.10.2012 16:53
<a href=http://buycialisonlinesafe.com/#1248>buy cialis</a> - <a href=http://buycialisonlinesafe.com/#15193>generic cialis</a> , http://buycialisonlinesafe.com/#15935 buy cialis
цитирай
15. анонимен - cheap viagra 20085
24.10.2012 20:11
<a href=http://viagrastorehere.com/#nnnni>cheap viagra</a> - <a href=http://viagrastorehere.com/#zzrxn >buy viagra online</a> , http://viagrastorehere.com/#mfvdn buy viagra online
цитирай
16. анонимен - cheap cialis 14306
24.10.2012 20:33
<a href=http://cialisstorehere.com/#kvsay>generic cialis</a> - <a href=http://cialisstorehere.com/#voujw >generic cialis</a> , http://cialisstorehere.com/#ffftd buy cialis online
цитирай
17. анонимен - buy kamagra 13459
25.10.2012 16:27
<a href=http://kamagrastorehere.com/#btwnz>kamagra online</a> - <a href=http://kamagrastorehere.com/#adjwr >generic kamagra</a> , http://kamagrastorehere.com/#cnrpv generic kamagra
цитирай
18. анонимен - cheap levitra 10065
26.10.2012 03:45
<a href=http://levitrastorehere.com/#rxnyt>generic levitra</a> - <a href=http://levitrastorehere.com/#hmsrx >buy levitra</a> , http://levitrastorehere.com/#dcoza generic levitra
цитирай
19. анонимен - buy cialis 808 13453
26.10.2012 07:58
<a href=http://buycialisonlinesafe.com/#17200>generic cialis</a> - <a href=http://buycialisonlinesafe.com/#9065>buy cialis</a> , http://buycialisonlinesafe.com/#2977 buy generic cialis
цитирай
20. анонимен - advance payday loans 13493
28.10.2012 12:43
<a href=http://fastcashloanshere.com/#vgula>fast cash advance payday loans</a> - <a href=http://fastcashloanshere.com/#xhqlp >fast cash advance payday loans</a> , http://fastcashloanshere.com/#kaqnn advance payday loans
цитирай
21. анонимен - buy generic viagra 12922
31.10.2012 04:56
<a href=http://cheapgenericviagranow.com/#rtspu>order viagra</a> - <a href=http://cheapgenericviagranow.com/#ijori >buy cheap viagra</a> , http://cheapgenericviagranow.com/#plqcd cheap viagra online
цитирай
22. анонимен - buy cheap levitra 9591
31.10.2012 06:48
<a href=http://cheapgenericlevitranow.com/#alpam>order levitra</a> - <a href=http://cheapgenericlevitranow.com/#ztxio >levitra without prescription</a> , http://cheapgenericlevitranow.com/#mopqm levitra online
цитирай
23. анонимен - generic drugs
01.11.2012 18:57
http://cheapviagraqual.com | http://cheapviagraqual.com/#9008 - generic viagra | <a href=http://cheapviagraqual.com/#8511>generic viagra</a>
цитирай
24. анонимен - viagra online 416 5710
04.11.2012 13:02
<a href=http://buyviagraonlinexpress.com/#11579>buy viagra</a> - <a href=http://buyviagraonlinexpress.com/#2890>buy viagra online</a> , http://buyviagraonlinexpress.com/#3956 buy generic viagra
цитирай
Търсене

Архив
Календар
«  Март, 2019  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол